Färskosten paneer – så här gör du den själv

Att göra den supergoda indiska färskosten paneer själv är inte särskilt svårt. Ett par, tre moment, bara, och cirka 35 minuter senare är den lena och proteinrika osten färdig.

Paneer är med sina dryga 20 procent proteininnehåll perfekt proteintillskott för alla som helst inte äter kött, fisk eller fågel. Visst är det underbart gott med bönor och linser, men det är också fint med lite variation!

Nu har det kommit färdig paneer i butikerna, men eftersom färskt alltid är bäst så tänkte jag försöka inspirera till att göra den goda osten själv hemma. Det tar inte heller så superlång tid, cirka 30 minuter, varav 25 när den ligger i kläm. Då kan du passa på att till exempel koka ris göra sås att ha den i, eller hur du nu vill servera den.

Några tips för att lyckas:

  • Använd mjölk av sorten lantmjölk, med naturlig fetthalt.
  • Låt det fett från mjölken som flyter runt vara kvar, det gör din paneer mjukare.
  • Det är viktigt att mjölken verkligen kokar när du häller i citronen, annars separerar den sig inte sig så bra.
  • Förvara paneer i en bunke med vatten, så hålls den mjuk. Den håller ett par dagar i kylen (men ät förstås helst upp den på en gång).

Här är ett recept som räcker till en god vegetarisk gryta för två personer.

Ingredienser paneer, 150g, ca 2 portioner

1 liter lantmjölk

2 msk citronjuice

Gör så här:

  1. Häll mjölken i en kastrull, koka upp.
  2. När mjölken kokar, häll i citronjuicen och börja röra om. Låt koka någon minut till under konstant omrörning.
  3. Stäng av plattan (när du ser att det börjar bli ganska mycket som delat sig). Låt stå på eftervärmen 3-5 minuter och rör om tills all mjölk delat sig (se första bilden här nedan).
  4. Förbered med en saftsil över en bunke. Häll över vasslen och osten däri, så att vasslen separeras från osten (se bild två). Vasslen kan du ta tillvara och använda till bakning om du vill.
  5. Ta loss silduken med osten i och vrid ur överbliven vätska.
  6. Lägg den på en tallrik med några vikter på, till exempel en skärbräda och en mortel (bild 3). Låt stå i cirka 25 minuter.
  7. Sedan är paneeren färdig att användas (bild 4 är nedanför). Paneer passar till exempel i en kryddig tomatgryta eller sås med spenat a la klassikern palak paneer.

Foto bilden ovan: Vegrecipesofindia.com (jag glömde att ta en egen bild av paneeren uppskuren). Övriga bilder är mina egna 🙂

9 svar

Lämna ett svar

Senaste artiklarna

I samarbete med Gerda erbjuder jag webbkursen Låt själen visa vägen i vardagen. Tillsammans med Tia-medlemmar får 750 kr i rabatt.

Boka behandling

Som medlem får du 10% rabatt på mina behandlingar. Läs mer och boka via knappen nedan. 

Foto: Ewa Imagez
Aktuellt i butiken:

Medlemmar på portalen har alltid rabatt i webbutiken!

Jag prioriterar medlemmar på portalen Tillsammansmedtia.se och har alltid 5% rabatt i webbutiken och då och då specialerbjudanden!

Varje månad ändras rabattkoden, just nu är den OKT21. Uppge den när du checkar ut i webbutiken. Rabatten gäller hela oktober, går inte att kombinera med andra erbjudanden.